قرمز، آبی، زرد، سبز، رنگ‌ها ممکن است تنها بخشی از اصول اولیه باشند، اما برای کسب‌وکارها نقشی حیاتی دارند.
رنگ در برندسازی و بازاریابی بسیار مهم است زیرا جایی است که اولین برداشت های مشتریان از آن شکل می گیرد. همچنین رنگ راز ایجاد هویت خوب برای یک شرکت است. رنگ ها چیزی بیش از یک کمک بصری هستند زیرا رنگ ها احساسات، احساسات و تجربیات را منتقل می کنند. در پشت رنگ‌های مختلف معانی وجود دارد و برای شرکت‌ها، اگر آنها با این موضوع آشنا باشند، کمک خواهد کرد زیرا انتخاب یک طرح رنگ می‌تواند بر کسب‌وکار آنها تأثیر بگذارد - ممکن است باعث ایجاد یا شکست آن‌ها شود.
قبل از خواندن این مقاله شما را برای خرید تقویم رومیزی 1401 و سررسید 1401 به واحد سالنامه برگ دعوت می کنیم.
 
چرا رنگ مهم است؟
شاخه ای از روانشناسی به نام "روانشناسی رنگ" مطالعه ای است که به رنگ ها و تأثیر آن بر رفتار انسان می پردازد.
روانشناسی رنگ ها سال ها پیش ظهور کرد، زمانی که مصری ها تأثیر رنگ ها را بر خلق و خوی مطالعه کردند و از آنها برای رشد کل نگر استفاده کردند. قبل از این، قرمز نماد افزایش گردش خون، زرد برای تصفیه بدن، آبی برای تسکین درد، بنفش برای مشکلات پوستی، نارنجی برای افزایش انرژی و سیاه نشان دهنده زندگی و تولد دوباره است.
 
در روان‌شناسی مدرن، کارل یونگ، روان‌پزشک سوئیسی، معتقد بود که رنگ‌ها و انسان‌ها ارتباط ویژه‌ای دارند، «انسان‌ها به محرک‌های رنگی واکنش جهانی و بدنی دارند». او همچنین اظهار داشت که "رنگ ها زبان مادری ناخودآگاه هستند."
چنین مطالعاتی سال ها پیش، راه را برای ظهور رنگ در ارتباط با بازاریابی، برندسازی و طراحی معماری هموار کرد.
به طور کلی، روانشناسی رنگ نشان داد که رنگ می تواند بر رفتار انسان تأثیر بگذارد، بر ادراک انسان تأثیر بگذارد و اثربخشی را افزایش دهد.
 
در مطالعه‌ای به نام «تأثیر رنگ در بازاریابی» نشان داد که 90 درصد قضاوت‌های مشتریان درباره محصول تنها بر اساس رنگ است.
مطالعه دیگری با عنوان «قرمز هیجان‌انگیز و آبی شایسته» همچنین نشان داد که قصد خرید سررسید مشتریان به شدت تحت تأثیر رنگ برند قرار می‌گیرد، زیرا رنگ هویت و شخصیت برند را نشان می‌دهد.
مطالعات دیگر همچنین نشان داد که مغز انسان برندهایی را ترجیح می‌دهد که قابل تشخیص باشند، و همین امر باعث می‌شود رنگ برند اهمیت بیشتری پیدا کند.
این مطالعات ثابت کرد که واقعاً یک رابطه معنادار بین رنگ برند و واکنش مشتری وجود دارد، بنابراین لازم است صاحبان مشاغل، تبلیغ‌کنندگان، طراحان و رهبران دفاتر از این موضوع آگاه باشند زیرا انتخاب رنگ‌های مناسب می‌تواند منجر به یک سرمایه‌گذاری تجاری موفق‌تر شود.
رنگ ها معانی جهانی دارند، در اینجا یک اجرای سریع وجود دارد:
آبی - رنگ آبی بسیار مثبت به نظر می رسد. ممکن است اعتماد، امنیت و مسئولیت را به دنبال داشته باشد. همچنین با آفرینش و آرامش همراه است. آبی اعتماد و امنیت را القا می کند، به همین دلیل موسسات زیادی وجود دارند که روی این رنگ حساب می کنند.
 
قرمز - قرمز رنگ قدرتمندی است. همچنین بسیار پرانرژی، تهاجمی و تحریک آمیز است. رنگ قرمز را می توان برای ترکیب اشتیاق و انرژی به محصول شما استفاده کرد.
 
سبز - این رنگ نماد سلامتی و طبیعت است. همچنین به خصوص برای سایه های سبز روشن تر، احساس آرامش دارد.
 
زرد - رنگ زرد رنگ شادابی و خوش بینی است. همچنین می‌تواند انگیزه‌بخش و فریبنده باشد، به همین دلیل است که برخی از قیمت‌ها به این رنگ هستند زیرا به جلب توجه مشتریان کمک می‌کند.
 
بنفش - این رنگ پیچیدگی، نوستالژی، انحصار و سلطنت را ارائه می دهد و برای برخی از کسانی که جواهرات گران قیمت می فروشند عالی است.
 
صورتی – سایه های تیره صورتی بسیار پرانرژی هستند و هیجان را القا می کنند در حالی که سایه های روشن تر حس رمانتیک را نشان می دهد.
 
نارنجی – این رنگ به دلیل داشتن حسی شاد، دوستانه و مفرح می تواند برای کودکان موثر باشد.
 
قهوه ای- این سایه باعث سادگی و ثبات می شود. همچنین بسیار پایین به نظر می رسد.
 
سیاه - سیاه یک کمپین جدی یا کلاسیک را تبلیغ می کند. همچنین پیچیدگی و انحصاری در این رنگ وجود دارد که با محصولات گران قیمت به خوبی کار می کند.
 
سفید - این رنگ بسیار ساده به نظر می رسد اما در استفاده از آن خلوص، تمیزی را نشان می دهد و برای چشم انسان بسیار فریبنده است.
 
هر رنگی معنایی معادل در پشت خود دارد و حس خاصی را منتقل می‌کند که آن‌ها را حیاتی‌تر می‌کند، به همین دلیل است که اگر صاحبان کسب‌وکار قبل از انتخاب یک طرح رنگ، پیش‌زمینه کمی داشته باشند، مفید است.
 
فاکتورهایی که در انتخاب طرح رنگ باید در نظر گرفته شود:
علاوه بر معنای رنگ های مختلف، صاحبان مشاغل باید از عوامل دیگری که در انتخاب طرح رنگ باید در نظر بگیرند نیز آگاه باشند، در اینجا برخی از آنها وجود دارد:
مناسب بودن
صاحبان مشاغل باید بدانند که با توجه به نوع تجارتی که دارند، می‌خواهند چه پیامی را به مردم منتقل کنند، در این صورت، پیام را می‌توان با یک سایه رنگ مناسب مطابقت داد.
 
بازار هدف
 
همچنین برای صاحبان مشاغل مهم است که بازار هدف خود را بشناسند و به چه کسانی خدمات یا محصولات خود را ارائه می دهند تا رنگ آن نیز با نوع تشویق مورد نیاز برای مشتریان هدف مناسب باشد.
 
ثبات
 
ثبات در رنگ بندی یک برند هویت آن را در بازار تقویت می کند. همچنین به برند کمک می‌کند تا در برابر رقابت تنگاتنگ در این صنعت برجسته شود. علاوه بر این، ثبات همچنین باعث جلب اعتماد، وفاداری و آشنایی مشتریان می شود.

 

آردینی اوخو
سه شنبه 9 آذر 1400
بؤلوملر :