لوگوهای بزرگ به طرز فریبنده ای ساده هستند. بنابراین برای یک چشم آموزش ندیده، ایجاد آنها آسان به نظر می رسد. طرح‌های کاملاً متعادل لوگو که هر روز می‌بینید، محصول تغییرات وسواسی است. طراحان خبره در یکسان سازی شکل ها، رنگ ها و چیدمان ها چنان ماهر هستند که کارشان بی دردسر به نظر می رسد.
 
با این حال، استخدام یک طراح برای مدیریت کل فرآیند طراحی لوگو حرفه ای همیشه یک گزینه نیست. شاید با بودجه محدودی کار می کنید یا از قبل یک مفهوم قوی در ذهن دارید. در هر صورت، قبل از اینکه لوگوی خود را بسازید، این اصول طراحی را بررسی کنید.
 
1. الهامات طراحی را جمع آوری کنید
بصری چشمان شما را به جزئیات ساده ای می کشاند که باعث می شود یک لوگوی عالی از صفحه خارج شود. یادگیری تشخیص عناصر طراحی جذاب می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های سبک خود را محدود کنید.
 نمونه طراحی لوگو آرمکده را در این لینک ببینید.
برای الهام گرفتن به لوگوهای برندها و طراحان موفق نگاه کنید. می توانید تصاویر را چاپ کنید، آنها را در رایانه ذخیره کنید یا یک آلبوم وب در وب سایت هایی مانند Pinterest ایجاد کنید. سعی کنید انتخاب های مورد علاقه خود را به صورت بصری تشریح کنید و به شکل و مکان هر شکل توجه کنید. در اینجا عناصر نمونه وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:
 
آیا خطوط تیز، گرد یا ترکیبی از هر دو هستند؟
آیا طرح متقارن است؟ اگر نه، چه عناصر دیگری تعادل ایجاد می کنند؟
طراحی چگونه از عناصر متمرکز یا خارج از مرکز استفاده می کند؟
شکل ها چگونه با هم تعامل دارند؟ آیا آنها مجاور هستند؟ انباشته؟ با هم تداخل دارند؟ متحدالمرکز؟
آیا رنگ ها مکمل هم هستند؟ متضاد؟ تک رنگ؟ خنثی؟
آیا طراحی شامل فضای سفید می شود؟ خطوط شکسته یا اشکال؟
به الگوها و روندهایی که به ویژه در صنعت شما برجسته هستند توجه کنید. درک مصرف کننده بخش بزرگی از برندسازی است. تصور کنید که به بانکی با لوگوی طلسم حواس پرت و رنگ های برند شاد و جوان مراجعه می کنید. یک بانک باید اعتماد را القا کند، بنابراین به یک لوگوی معتبر نیاز دارد که با هویت برندش مطابقت داشته باشد.
2. در مورد طرح سفارشی یا سهام تصمیم بگیرید
آیا صرفاً فکر کردن به یک پروژه هنری شما را به هم می ریزد؟ سازنده لوگو گزینه ای است که خودتان آن را انجام دهید تا یک طرح یا ماکت آماده و بدون هیچ مهارت هنری داشته باشید. سازندگان لوگو الگوهای طراحی را با تصاویر و جفت فونت ها ارائه می دهند تا به شما کمک کنند تا انواع ظاهر را امتحان کنید. آنها برای مبتدیان طراحی شده اند و شما می توانید یک طرح را تنها با چند ترفند ساده شخصی سازی کنید.
 
از سوی دیگر، یک لوگوی سفارشی اصلی می تواند کسب و کار شما را متمایز کند و به شما تمایز و شناخت بیشتر برند بدهد. مسیر سفارشی زمان، تلاش و صبر بیشتری می‌طلبد، اما می‌توانید طراحی را متناسب با سطح مهارت خود ساده کنید.
 
اگر نمی خواهید لوگوی خود را از ابتدا بسازید، استفاده از طرح استوک می تواند در برخی شرایط کارساز باشد. مثلا:
 
شما یک کسب و کار تثبیت شده با پایگاه مشتریان وفادار دارید.
شما به صورت محلی فعالیت می کنید و رقبای مستقیم کمی دارید.
شما به صورت محلی فعالیت می کنید و از طریق کانال های دیگر برندینگ قوی دارید.
نام تجاری کلی شما برخلاف هنجارهای صنعت است.
اگر کسب و کار شما جدید یا آنلاین باشد، معمولاً یک لوگوی سفارشی گزینه خوبی است. کسب‌وکارهای در حال رشد برای ایجاد مخاطب تحت فشار بیشتری قرار دارند و با یک لوگوی سفارشی متمایز شدن آسان‌تر است.
3. برای تبدیل یک الگو برنامه ریزی کنید
وقتی با یک سازنده لوگو می‌روید، به دنبال برنامه‌هایی باشید که دارای کتابخانه بزرگی از قالب‌های قابل ویرایش هستند. هرچه قدرت بیشتری برای سفارشی کردن طراحی داشته باشید، بهتر خواهد بود. سفارشی‌سازی شانس ورود به کسب‌وکار دیگری با لوگوی مشابه را کاهش می‌دهد.
 
یک الگو با نمادی که دوست دارید انتخاب کنید و سپس فونت ها و رنگ ها را تغییر دهید تا طرح مورد نظر خود باشد. وقتی منطقی است، نمادی را انتخاب کنید که پیوندهای محکمی با نام تجاری شما دارد، اما نه با صنعت شما.
 
آرم میوه بافندگی
در نظر بگیرید که چگونه Fruit of the Loom از مواد غذایی در مارک لباس زیر استفاده می کند، یک ارتباط غیر معمول. با این حال، کاملاً پیام پشت نام برند را منتقل می کند.
 
شما همچنین باید با قرار دادن کلمات بازی کنید. انحراف از ظاهر استاندارد - نشان لوگو در بالای نام تجاری - می تواند فوراً تأثیر بصری ایجاد کند. در اینجا روش های متداول برای تبدیل یک الگو وجود دارد:
 
کادربندی: کلمات را در اطراف نشان‌واره در یک کادر یا دایره بچینید (استارباکس، NBC)
دو رنگ: برای کنتراست از یک رنگ متفاوت روی کلمات مجاور استفاده کنید (Beats Audio)
انباشتن: چند کلمه را با تراز راست، چپ یا خارج از مرکز روی هم قرار دهید (لندرور)
تغییر جهت: جهت کلمات را تغییر دهید یا از یک طرح غیرخطی استفاده کنید (Home Depot، Ocean Spray)
اگر اصلاً قصد استفاده از لوگومارک را ندارید، منحصر به فرد بودن با حروف بسیار مهم است.
4. نرم افزار طراحی لوگو مناسب را انتخاب کنید
از نرم افزارهایی که برای ساخت تصاویر با کیفیت بالا طراحی نشده اند دوری کنید. وسوسه انگیز است که مستقیماً به سراغ برنامه هایی بروید که با آنها آشنا هستید، اما قبل از اینکه متوجه شوید به دیوار آجری برخورد خواهید کرد. با برنامه‌هایی مانند Microsoft Paint یا Powerpoint، هرچه اندازه لوگو را تغییر اندازه و ویرایش کنید، وضوح خود را از دست می‌دهید.
 
برای بهترین نتیجه، باید با فایل های برداری کار کنید که مقیاس پذیر هستند. انواع فایل های رایج عبارتند از .ai، .eps و svg. این نوع فایل همچنین به شما امکان می دهد پس زمینه شفاف ایجاد کنید، بنابراین می توانید یک لوگوی تمیز را در هر رسانه ای نمایش دهید. یک نرم افزار حرفه ای مانند Adobe Illustrator و CorelDraw یا گزینه های رایگان مانند GIMP را انتخاب کنید.
 
اگر طراحی در قالب وکتور راحت نیستید، می توانید نوع فایل دیگری را به وکتور تبدیل کنید. فقط مطمئن شوید که طرح اصلی بزرگ و واضح باشد تا تا حد امکان کیفیت را حفظ کند.
5. ایده ها را روی کاغذ بیاورید
ایجاد یک طراحی لوگو کاملا جدید؟ از پیش نویس های دستی با قلم یا مداد برای طراحی خود استفاده کنید. سعی کنید زیاد نگران مهارت های هنری خود نباشید. هدف این است که با ایده های اولیه خود محدودیت کمتری داشته باشید. Doodling مانند این است که مغز خود را آزاد کنید تا تمام قدرت خلاقیت خود را روی کاغذ آزاد کند. اگر با یک نرم افزار طراحی مبتدی شروع کنید، به احتمال زیاد خود را به اشکال و نمادهای موجود محدود می کنید.
 
طرح های شکست خورده خود را دور نیندازید. برای مقایسه تغییرات، چندین doodle را در یک صفحه قرار دهید. چرا چند فونت دستی را نیز آزمایش نمی کنید؟ روند تکامل لوگو را تماشا کنید تا متوجه شوید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. سپس، می‌توانید ترکیب‌های جدیدی را امتحان کنید که ویژگی‌هایی را که دوست دارید جفت می‌کنند.
 
6. بر روی اشکال ساده بسازید
مانند افراد حرفه ای فکر کنید و اجازه دهید شکل ها راهنمای شما باشند. طراحان از اشکال اساسی برای تکمیل فرم یک لوگو و ایجاد اشکال پیچیده تر استفاده می کنند. این تکنیک راهی آسان برای حفظ تقارن و تناسب و جلوگیری از بدشکل شدن خطوط است. این روش های هوشمند را برای ساختن از اشکال در نظر بگیرید:
 
لایه بندی: روی هم قرار گرفتن اشکال ساده می تواند به شما کمک کند طرح کلی یک شکل بزرگتر را ایجاد کنید. چه متوجه شوید یا نه، احتمالاً این مهارت را در مقطع دبستان آموخته اید. تصور کنید که یک لوگوی خرگوش می کشید. سعی کنید به دنبال اشکال آشنا در شکل خرگوش بگردید. با نگاه دقیق تر، متوجه خواهید شد که بدن بیشتر از دایره ها و بیضی ها تشکیل شده است.
 
کاهش: از اشکال اولیه و لایه‌بندی استفاده کنید و سپس بخش‌هایی را پاک کنید تا فضای منفی نمایان شود. لوگوهای برندهای بزرگ مانند پپسی، آدیداس و میتسوبیشی را به تصویر بکشید.
 
جایگزینی: هنگامی که می‌خواهید یک فرم لوگوی متعادل و زیبا داشته باشید، شکل‌ها می‌توانند به‌عنوان مکان‌گیر نیز عمل کنند. به "بایت" معروف در لوگوی اپل فکر کنید. یک طراح از یک دایره برای ایجاد برش کامل استفاده می کند. حتی اگر دایره بخشی از طرح نیست، به دستیابی به یک منحنی متعادل و متناسب در سیب کمک می کند.
 
7. پالت رنگ خود را انتخاب کنید
پس از ساختن شکل و طراحی لوگو، شروع به فکر کردن در مورد رنگ هایی که می خواهید در برند شما نشان داده شود، کنید. با توجه به Adobe Create، 3 نکته ساده برای انتخاب پالت رنگ لوگوی مناسب وجود دارد:
 
لوگوی خود را سیاه و سفید شروع کنید. لوگو به یاد ماندنی تر از رنگ است.
از رنگ ها برای برجسته شدن استفاده کنید. داستان رنگی را انتخاب کنید که شما را از رقبا در صنعت خود جدا کند.
زمینه پالت رنگ خود را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید به خوبی از چاپ روی مواد بازاریابی شما به وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی شما ترجمه می‌شوند. همچنین معانی رنگ را در صنایع و موقعیت های جغرافیایی مختلف در نظر بگیرید.
طراحی لوگو یک چالش است و احتمالاً ایده های بد بیشتری نسبت به ایده های خوب پیدا خواهید کرد. اما ناامید نشو حذف تمام عناصری که مناسب نیستند، نحوه ایجاد یک طرح برنده است. همانطور که طرح خود را زنده می کنید، بازخورد دریافت کنید. بیرون رفتن از دیدگاه خلاقانه خود هر چند وقت یکبار به شما کمک می کند تا نقایص را تشخیص دهید و مانند یک حرفه ای ویرایش کنید.
 
 

 

دوشنبه 28 شهریور 1401
بؤلوملر :